woensdag, augustus 08, 2012

Preschool oriëntatie

Al een tijdje ben ik een beetje aan het rond kijken hoe het school systeem hier in elkaar zit. In Nederland mag je vanaf 4 jaar naar school, maar ik had geen idee hoe het hier nu eigenlijk werkt. Hier mag je pas met 5 jaar naar school en dan moet je voor 1 september van dat school jaar 5 zijn geworden. Ben je op 2 september jarig, dan val je buiten de boot en mag je pas met 6 jaar naar school. Skyler zal dus met ongeveer 5.5 jaar naar school mogen en Noah zal bijna 6 zijn als hij naar school gaat. Hetzelfde geldt voor ons kleine meisje, dat voor nu nog lekker warm in mijn buik zit. (Bovendien wil ik daar voorlopig nog niet aan denken, ik vind dit al moelijk genoeg)

Voordat Skyler echt naar school zal gaan, mag hij wel naar preschool. Preschool voor ons, is zoals de peuterspeelzaal in Nederland. De preschool is overigens niet verplicht en mag je dus geheel achterwege laten als je dat zou willen. Wij hebben er voor gekozen om Skyler vanavond in te schrijven voor preschool.

Ik denk dat hij er wel aan toe is. Hij is verschrikkelijk lief voor Noah, hoewel ze ook als hond en kat kunnen vechten, maar we merken in bepaalde opzichten ook dat hij toch ouder is dan Noah. Bovendien is hij erg leergierig en is hij in onze ogen best slim voor zijn leeftijd. Ik snap dat iedere ouder dat zegt van zijn of haar eigen kindje, maar het is echt zo. Ook denken we dat het een goede voorbereiding is voor als hij straks wel hele dagen naar school zal gaan, dan is de omschakeling niet zo groot.

Rond 17.00 uur konden we dan ook terecht bij de preschool voor een oriëntatie gesprek. Uiteraard hebben we van te voren een beetje aan Skyler uitgelegd wat we gingen doen en wat preschool nu eigenlijk is en hij was reuze enthousiast en hij was natuurlijk ook bij het oriëntatie gesprek aanwezig. We werden thuis bij Jolene verwacht. Jolene en haar dochter Katie zijn samen de leraressen van de preschool en de preschool wordt vanuit Jolene haar huis draaiende gehouden. Zij heeft een heel leuk klas lokaal ingericht en de achtertuin is helemaal omheind en daar staan schommels en wipjes en derelijke. Wij hadden al van de preschool van Jolene gehoord, vanaf het moment dat ik in verwachting was van Skyler. Sommige mensen hebben hun kinderen daar gebracht en sommige mensen zijn zelf bij Jolene naar de preschool geweest. Zij geeft dan ook al 35 jaar les vanuit haar huis en iedereen die wij kennen praten vol lof over haar en de preschool.

In het oriëntatie gesprek vertelde zij over hun manier van les geven, hoe vaak Skyler naar school zou gaan en wat hij zo al zou leren. Ook vertelde ze dat ze zo af en toe een field trip doen, waarbij ze bijvoorbeeld naar de brandweer gaan of naar de dierentuin. Op de verjaardag van de kinderen worden ze in het zonnetje gezet om de zoveel tijd zijn ze allemaal een keer de speciale helper van de dag. Al met al lijkt het ons een hele leuke preschool voor Skyler waar hij veel zal leren en veel plezier zal hebben, dus we hebben hem vanavond dan ook gelijk maar ingeschreven. Zijn eerste echte lesdag zal op 6 september zijn en hij gaat dan voor 3 uurtjes in de middag.

Het is een grote stap voor onze man, maar ook een hele leuke stap, waar hij heel erg naar uit kijkt. Ik kijk er ook naar uit, maar wel met gemengde gevoelens. Ik kijk er niet naar uit, omdat wij graag onze handen vrij zouden willen hebben. Als dat zo was, dan hadden we hem net zo makkelijk naar een dag opvang kunnen brengen. Ik kijk er naar uit, omdat hij er zo naar uit kijkt en hij er veel baat bij zal hebben. Aan de andere kant maakt het me verdrietig, omdat de tijd zo ontzettend snel voorbij lijkt te gaan. Waar is toch dat kleine babietje gebleven dat op 14 februari 2009 na negen lange maanden eindelijk in mijn armen lag? Ik heb vanmiddag dan ook wel met een brok in mijn keel zitten praten, en dan helpen zwangerschaps hormonen ook niet mee. Ik ben dan ook benieuwd hoe de eerste schooldag gaat zijn voor zowel Skyler als mijzelf.

1 opmerking:

Regina zei

Ik snap best dat je er emotioneel van wordt, want van alle mijlpalen die je mee gaat maken is dit een van de grootste. Ik weet zelf ook nog dat ik het een grote stap vond toen mijn oudste naar de peuterspeelzaal ging. Met de tweede ging het gemakkelijker, maar daar dacht hij zelf anders over,want hij gilde iedere dag alles bij elkaar, net zolang tot ik hem er (tijdelijk) af moest halen ;)
Ik hoop dat Skyler een leuke tijd zal krijgen op de preschool, maar dat zal vast wel. Het klinkt allemaal erg leuk.