zondag, juni 10, 2007

(Schoon)Moeder

Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik dit bericht wel of niet zou plaatsen. Helaas is het geen goed bericht. Het is eigenlijk een heel slecht bericht. Maar omdat wij deze weblog zijn begonnen om iedereen op de hoogte te houden van hoe het ons vergaat in Amerika, heb ik besloten om het bericht toch te plaatsen. Ook dit heeft te maken met hoe het "ons" vergaat....

Het hoogtepunt van mijn weeek afgelopen weer was toch wel mijn rijbewijs. Daarna is er eigenlijk alleen maar slecht nieuws geweest.

Vorig jaar is er bij mijn schoonmoeder borstkanker geconstateerd. Er kon toen niet geopereerd worden en men begon met een chemo behandeling in de vorm van pillen. Helaas is deze chemo nooit echt aangeslagen en na enige tijd moest er opnieuw een scan gemaakt worden, waaruit bleek dat haar lever was aangetast.

Er werd ons toen al verteld dat dit terminaal zou zijn. Het enige wat men kon doen was chemo door middel van een infuus toe gaan dienen, om de ziekte af te remmen en de klachten te verminderen. Enige tijd is dit goed gegaan, maar toch bleek na een tijd dat ook haar longen aangetast waren. (Ik geloof zelfs dat ook haar rug inmiddels was aangetast)

Toen ik twee maanden geleden in Amerika arriveerde had zij net weer een scan gehad. Een van de tumors in haar borsten kon niet terug gevonden worden en de plekken in haar lever en longen leken iets te zijn gekrompen. Dit was goed nieuws! Het gaf haar vooral veel hoop en kracht om door te vechten.

Helaas hebben we haar in die twee maanden langzaam af zien takelen. Ze werd steeds meer moe en dingen zoals een beker drinken pakken werden steeds moeilijker voor haar. We begonnen ook te merken dat ze zo nu en dan ademhalings problemen had en dat haar huid een geelige gloed begon te vertonen.

De laatste paar keren dat zij chemo zou krijgen is niet door gegaan omdat haar bloed niet in orde was en haar lichaam te zwak. Afgelopen maandag moest er opnieuw een scan gemaakt worden en het was inmiddels al ruim zes weken geleden sinds haar laatste chemo.

Donderdag kreeg ik een telefoontje van Dan, dat hij op weg was naar het ziekenhuis met Pam en zijn moeder. Chantal was eerder op de dag bij haar en belde Dan huilend op dat het helemaal niet goed met haar ging. Ze lag op de grond en was helemaal van de kaart. Ze had al eerder momenten gehad dat ze op de grond lag of zat, maar dat was dan om even "op krachten" te komen.

In het ziekenhuis hebben ze haar nagekeken en behandeld met een infuus etc. Vervolgens werd daar gelijk de uitslag van de scan bekend gemaakt. Deze uitslag was niet goed, eigenlijk ronduit slecht. Haar lever en longen zijn zo aanzienlijk gegroeid dat de doktoren besloten hebben om de behandelingen stop te zetten. Tevens verklaarde zij dat dit ook de reden was voor haar ademhalings problemen (longen) en gele huid (lever).

Er zou nog maar een chemo mogelijk zijn, maar deze is zo krachtig, dat haar lichaam dit niet meer aan kan. Het zal dingen voor haar alleen nog maar op een slechte manier versnellen, vandaar dat men nu besloten heeft om Hospice (thuiszorg) in te schakelen.

Vrijdag ben ik vrij geweest om samen met Chantal en Kari een gesprek te hebben met Hospice. Zij hebben uitgelegd wie zij zijn en wat zij doen. Het komt er in principe op neer dat zij haar leven zo aangenaam mogelijk gaan maken, voor zover dat mogelijk is. Ook heeft Hospice besloten om haar aan de zuurstof te leggen.

Dit alles heeft zoveel impact op haar gehad, dat we haar in een paar dagen tijd steeds harder achteruit zien gaan. Ze kan niets meer alleen en moet met alles geholpen worden. Vooral geestelijk lijkt ze nu heel hard achteruit te gaan. Ze praat veel wartaal op de momenten dat ze wakker is. Ze kan je aankijken en niet eens door hebben dat je er bent. Gelukkig heeft ze hier en daar ook nog wel wat heldere momentjes.

Vandaag kwam dan ook een zuster om haar te helpen douchen. Ondanks alles is ze heel eigenwijs en wil eigenlijk niet geholpen worden, omdat ze altijd heel zelfstandig is geweest. We hebben met zijn allen een heel openhartig gesprek met de zuster gehad en zij heeft ook aangegeven dat het nu heel hard zal gaan. Dan heeft haar vervolgens op de man af gevraagd hoe lang zij denkt dat mom dit nog gaat trekken........ Ze heeft duidelijk aangegeven dat het moeilijk is om te zeggen, maar zoals het er naar uitziet kan het een kwestie van dagen of enkele weken zijn..........

Dit is verschrikkelijk moeilijk en ik denk dat jullie nu ook wel begrijpen waarom ik heb zitten twijfelen om dit te schrijven. Het is voor iedereen verschrikkelijk moeilijk. Dan is de afgelopen 8 jaar in Nederland geweest en vindt het verschrikkelijk om zijn moeder zo weg te zien kwijnen. Daarbuiten hebben we dit 2, bijna 3 jaar geleden met mijn eigen moeder mee gemaak......

18 opmerkingen:

Anoniem zei

he schatjes

ik weet ff niet wat ik neer moet zetten

maar HEEL VEEL STERKTE

dikke kuzzz hvjullie

renata

Anoniem zei

Hoi allebij,

Dit is niet zo'n bericht waar je inderdaad op zit te wachten nee. Troost je, (sorry dat ik dit zo typ) maar je bent niet de enige dit dit overkomt. (Maus z'n moeder, ander soort)
Het is heel moeilijk maar jullie zullen sterk moeten zijn. Gelukkig zijn jullie daar nu ipv hier helemaal in Nederland tijdens zoiets. Ik wens jullie alle sterkte toe in deze moeilijke en uitputtende tijd. Syl

Anja zei

Wat een triest bericht.
Ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

kastelke zei

Rebecca, ik wens jou en je (Amerikaanse) familie héél veel sterkte toe tijdens deze komende periode!
Ik meen mij te herinneren dat het er eind vorig jaar al heel erg slecht uitzag, toen Dan vertrokken is?
Hopelijk moet je schoonmoeder geen pijn lijden, en krijgt ze pijnmedicatie. Omring haar met al jullie warmte en liefde!
en ja, blogs gaan over het leven: dat zijn dus de ups, die we steeds graag delen, maar ook de downs. Gedeelde smart is halve smart, zegt men wel eens.

Anoniem zei

je moeder is iemand die je eigenlijk nooit missen kan. Je hoopt dat de 100 wordt en ooit in haar slaap ongemerkt zal overlijden. Helaas is de werkelijkheid vaak heel anders.
Niets is zo moeilijk dan iemand die zo dicht bij je staat, zo te zien aftakelen. Aan de ene kant wil je haar niet kwijt maar aan de andere kant is de aftakeling ook voor iedereen een kwelling.

Ik wens jou en je familie heel veel sterkte de komende tijd.

Petra

Anoniem zei

Rebecca, ik heb net op het forum al gereageerd, maar toen had ik je blog nog niet gelezen. Wat erg dat je dit dan ook nog voor de tweede keer zo moet mee maken.

Ik zou het liefst even een grote knuffel komen geven, daar aan de overkant!

Liefs,
Monique (Nieuwenoord)

Anoniem zei

Rebecca een hele dikke knuffel voor iedereen. Ik weet geen woorden van troost dit doet alleen zo zeer.Ik herken dit ,de pijn en de machteloosheid.

Heel veel liefs. Marion.

Anoniem zei

Hoi Rebecca,
Ik wens jullie heel, heel veel sterkte voor de komende tijd.
Een dikke knuffel van Carola (CaroLine)

Anoniem zei

Hoi Rebecca,

Vanuit Nederland een dikke, virtuele knuffel!!
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe.

Groetjes Bianca (jerbia)

Petra zei

Rebecca heel veel sterkte en kracht gewenst.
Het is zo moeilijk en triest om iemand zo ziek te zien. Je wilt zo graag helpen, maar je staat machteloos.
En dan voor jou nu voor de tweede keer dit meemaken is zo triest.
Nogmaals heel veel sterkte meid en hou je taai!
Petra

Anoniem zei

Wat verschrikkelijk is dit toch. Ik heb hetzelfde in mijn omgeving meegemaakt, maar niet zo dichtbij als het nu voor jullie is. Ik kan alleen maar raden hoe moeilijk en emotioneel dit moet zijn. Ik wens jou en de familie de komende tijd veel sterkte. Wel fijn dat jullie nu in ieder geval bij haar zijn. Dat is ook heel wat waard!

SVO zei

Rebecca & Dan heel veel sterkte toegewenst deze komende tijd. Het is heel moeilijk om het van zo nabij mee te maken. Gelukkig zijn jullie bij haar ... Ik denk aan jullie!

Liefs Sandy

Petra zei

Heel veel sterkte, Rebecca, ook voor Dan en zijn familie. Wij hebben dit zes jaar geleden met Ricks moeder meegemaakt en het is zo'n moeilijke tijd! Gelukkig zijn jullie daar, zoals anderen al hebben geschreven.

Anoniem zei

hey 2 liefjes

ik wou jullie even heel veel sterkte toewensen Becca jij maak het nu voor een tweede keer mee dus hou je eigen goed en weet dat we aan jullie denken
ik moest jullie ook van moeders sterkte wensen

Liefs Tamsie
HVJ XXX

USA2007 zei

Ik weet echt niet wat ik moet zeggen. Wat kan ik zeggen? Ik wens jullie en de rest van de familie heel erg veel sterkte de komende tijd. Ik ben in elk geval heel 'blij' dat jullie nu samen daar zijn. Nogmaals heel veel sterkte.

Sue vanuit L.A.

blips zei

Ik zal aan jullie denken in deze hele moeilijke tijden en wens jullie allemaal heel veel sterkte toe. Het doet heel veel pijn als je iemand liefhebt en bijna niets kunt doen.

Zaandra zei

Rebecca,
Ik vind de titel toepasselijk want nu je in de VS woont, is je schoonmoeder ergens ook je moeder...zij zal op haar beurt een plekje in haar hart voor jou voorzien hebben. Een geluk dat jullie nu samen zijn om elkaar te steunen.Veel sterkte en warmte,San

Wiepster zei

Heel veel sterkte de komende tijden voor jullie.
In ieder geval heeft ze Danny nog een tijdje bij haar gehad en dat heeft haar vast heel goed gedaan!!

Tja, helaas hebben we het niet voor het zeggen in het leven en is het zwaar als je het wederom mee moet maken, houd je taai en als je een keer wilt bellen en van je af praten, laat maar weten, dan mail ik je mijn telefoonnummer....

Dikke knuffel, Annewiep